The Coocom2 Project
KBS-Media Lab
Lund University
[projects]
Last update 1996.01.27
Företagets kunskapskälla - The Company Knowledge Node - Coocom2
Goal/Purpose:
Möjligheter finns idag att på företagen börja designa morgondagens kunskapsförsörjningssystem baserade på den teknik som används i de globala nätverken och Internet. Den så kallade WWW, World Wide Web, filosofin utvecklas idag med hög hastighet. WWW erbjuder möjligheter
- att göra kunskap globalt (och lokalt) tillgänglig med anpassade gränssnitt för ut- och inmatning av information.
- att integrera olika användartjänster i nätverken för att förstärka kommunikation mellan människor
Projektet syftar till att åskådliggöra en vision av företagets framtida
kunskapsnod för kunskapsåtkomst och kommunikation. Detta i
perspektivet av att kunskap lagras i personer, i personliga databanker,
projektets/företagets databank och globalt i 'bibliotek' och
branschgemensamma banker. Vi önskar modellera kunskapshantering som stödjer
erfarenhetsåtkomst dels som internt företagsstöd dels som stöd i
relationen med kunder.
It is today possible to design tomorrow's company knowledge communication systems using the evolving IT in the global networks and Internet. The so called WWW, World Wide Web, philosophy is developed with increasing speed. WWW offers possibilities
- to make knowledge globally (and locally) available with adopted interfaces for search and augmentation of knowledge
- to integrate different user services in the networks to support communication between persons
The project aims at make visible and concrete a vision for the future company
knowledge node for knowledge access and communication. This in the perspective
of that knowledge is stored in persons heads, in personal data banks, the project/company
data bank and globally in 'libraries' and common trade banks. We wish to model knowledge
handling
that will support experience access both internally in the company as well as with
customers
Relevance:
Projektet avses framförallt ge följande bidrag till den samhälleliga och miljömässiga nyttan;
- Öka kunskapsutbytet mellan byggbranschens aktörer
- Ge svenska företag ett försprång då det gäller att utnyttja kunskapsstöd i de globala nätverken
- Förstärka kunskapsöverföring och avancerade verktyg för detta.
- Ge industrin exempel och prototyper för fortsatt egen utveckling av kommunikations- och samarbetsverktyg samt effektiv kunskapskommunikation (fånga, lagra, strukturera, sprida och göra information tillgänglig)
- Ge forskningsresultat som kan användas i utbildningsaktiviteter
- Demonstratorsystemen utgör en viktig del i de deltagande företagens interna kompetensuppbyggnad och strategiformuleringar. De fungerar även som kommunikationsmedier där nya idéer fångas och testas.
- Forskningsresultaten förmedlas till prestandardiseringsorgan och forskarnätverk. Utvecklingsstrategier kan samlas under rubrikerna 'Global interaktion', 'Ökad konkurrenskraft', Medveten och styrd datorisering', 'kvalitetssäkring', 'ökad insikt om byggprocessen', samt 'kompetenshöjning och breddning'
- Fördjupning av internationell forskningssamverkan.
The project will in the first place support social and environmental development through
- increased knowledge transfer between the actors in the building process
- give Swedish companies advantages in utilizing global network knowledge support
- support knowledge communication and computer tools to accomplish this process
- supply industry with examples and prototypes for their own development of communication and collaboration tools
- give research results that can be used in educational activities
- the demonstrator systems form an important role in the company internal knowledge and competence investment and in their strategy formulations. They also function as a platform where ideas are captured and cultivated
- the research results are transferred to pre standardization work and researchers networks
- deepened international research collaboration
Novelty:
Avancerad forskning och utveckling inom området Dynamiska Kunskapsnät, DKN, bedrives vid Lund Universitet vid KBS-Media Lab. Denna verksamhet, som ligger i den internationella frontlinjen, behandlar frågor som rör kunskaps kommunikation, klassifikation och representation i de framväxande delvis globala datornätverken. Gränssnitten mellan användare och datorsystem har multimediala egenskaper för att ge användarna största möjliga kontroll över informationsflödet nära tillämpningsnivån.
Företagets kunskapskälla skall designas med beaktande av kommande distribuerade objektorienterade system (NOSs, Network Operating Systems). Implementeringen måste dock ske i tillgänglig teknologi baserad på existerande tjänster i de globala nätverken (TCP/IP, World Wide Web, Java, email, News etc.).
Projektet är nydanande i sin långsiktighet och i att kombinera riktad grundforskning med avancerad utveckling av demonstratorsystem i industrimiljö. I det parallellt pågående K3-projektet (Kommunikation, representation och klassifikation av Kunskap med IT, K3) utvecklas bakomliggande teorier och bedrives aktiviteter av mera riktad grundforskningskaraktär
Advanced research and development is carried through at the KBS-Media Lab at Lund University concerning the design and implementation of the global Dynamic Knowledge Net, DKN. This research which lies on the international front line, deals with the areas of knowledge communication, classification and representation in the evolving global networks. The interfaces between users and computer systems possess multimedia properties and gives the user control of the information flow near the application levels.
The company knowledge node will be designed under consideration of coming distributed
NOSs, Network Operating Systems. The implementation must though be done using
technology based on existing services in the global networks (TCP/IP, World Wide Web, Java, email, News etc.)
The project is pioneering in it's visionary long term view and to combine directed fundamental
research with advanced demonstrator development (incremental prototyping) together with the industry. In the parallel K3-project the underlying theories are developed.
Methodology:
Koppling mellan praktik och teori åskådliggörs i så kallade demonstratorer. Dessa är system som användes för att tillsammans med slutanvändare generera, fånga, utvärdera, kommunicera och implementera idéer i en iterativ process. De bygges på dynamiskt och liknar mer och mer den slutliga prototypen. Demonstratorn fungerar således även som ett kommunikationsinstrument och som ett stöd under själva forskningsarbetet.
Det vetenskapliga angreppssättet är tvärvetenskapligt med påverkan från en rad olika teorier och metoder: kunskapsbaserade system (connectionist-modeller, beslutsträd, agentsystem), objektorienterade system, hypermedia, virtual realities, coordination theory, groupware/computer supported cooperative working, systemteori, software engineering, kognitionspsykologi och organistaionssociologi. Programutveckling sker på tillämpad nivå i existerande skalprogram. Interaktions- och presentationsmodeller studeras speciellt.
Kunskapsteoretiska frågor och människa -maskin interface belyses i samband med formulering av modeller över användare, kontext, tillämpningar och IT-verktyg.
En Arbetsarea har satts upp i WWW miljö där projektdeltagarna kommunicerar och kontinuerligt bidrar till resultatinsamling och redovisning. Metoder för hur detta samarbete skall genomföras studeras speciellt.
The union between practice and research and theory is visualized in a so called demonstrator. This a
system which is used and developed together with the end users to generate, capture, evaluate, communicate, and implement ideas in an iterating process. The demonstrator is dymacially built on and changed in an incremental prototyping process and will in the end be the ready prototype.
The demonstrator will thus also function as a communication tool during the R&D process.
The scientific method is cross disciplinary with influences from different theories and methods;
knowledge based systems (connectionist models, decision trees, agent based systems), object oriented systems, hypermedia, virtual realities, coordination theory, computer supported cooperative working, systems theory, software engineering, cognitive psychology, and organisation theory.
Knowledge theoretical issues and man-machine interface is enlightened in connection with model formulations (user, context, application, and IT-tools).
A working area has been created in the WWW environment where the participants communicate and continuously add to the result and its accounting. Methods for how this work shall be accomplished is specially studied.
Results:
Resultat redovisas i rapport som riktar sig både till personer med viss IT bakgrund
men innehåller även en populärvetenskaplig del. Systemet själv utgör även resultat och kan nås
på Internet. Artiklar och bidrag till konferenser skrives även kontinuelrigt.
The final report will address persons who posses IT background knowledge and also contain
a part that is written in popular scientific style. The system itself is a result which will be
available on Internet. Journal papers and conference contributions are supplied continuously.
Project set-up:
Status: New.
Project no: SBUF 5084
Start-finish dates: 199501.01 - 199.12.31
Project leader:
Paul Rehn, Skanska Software (Director),
(Paul.Rehn@software.skanska.se)
Per Christiansson (Assoc. Prof),
(Per.Christiansson@KSTR.LTH.SE)
Steering- Reference groups
Researcher(s):
Uno Engborg (Research assistant KBS-Media Lab)
(Uno.Engborg@kstr.lth.se)
Fredrik Stjernfeldt (Research assistant KBS-Media Lab)
(fredrik@delphi.kstr.lth.se)
Jörgen Gustavsson (Systems Engineer, SKANSKA Software)
(Jorgen.Gustavsson@software.skanska.se)
Jörgen Elvirsson (Systems Engineer, SKANSKA Software)
(Jorgen.Elvirsson@software.skanska.se)
Bo Wallden (Architect, SKANSKA Software)
(Bo.Wallden@software.skanska.se)
Gert Nilsson (IT manager, LKF)
Co-op partners:
The participating organizations in the COOCOM projects are:
SKANSKA Software. A company in the SKANSKA building corporation. SKANSKA
Software writes and markets focused applications in the DOS/Windows
environments for the building industry. SKANSKA is a part of SKANSKA Technology
which sells and provides technical competence to the entire SKANSKA Building
corporation and to other customers.
FFNS. Sweden's largest architect bureau with a steadily growing commitment
in areas located at some distance from Sweden, as Germany and Malaysia.
LKF. A public facility manager in Lund that owns and manages several
residential areas.
Grants/Budget/Financiers: 1996, 1.266.000 SEK, SBUF 5084;
Feedback
Navigate
Front
Page
[projects]