Merkurius - 14 September 1996.
Status, metodik och tidplanering
Lunds Universitets näringslivsnod - Merkurius.
(Lund University Industry Knowledge Node)
DOCENT PER CHRISTIANSSON
KBS-Media Lab, Lunds Universitet, Box 118, 220 00 Lund, Sweden
http://delphi.kstr.lth.se, Per.Christansson@kstr.lth.se
INNEHÅLL
Sammanfattning: Merkurius projektet syftar till att utveckla en
demonstrator för en kunskapsnod, vilken skall göra
universitetskunskap tillgänglig och anpassad för näringslivet.
Kunskapsnoden har även egenskapen att fungera som en kommunikationsyta
mellan personer involverade i kunskapsförmedlingen. Kunskapsområdena
verkstadsteknik och livsmedelsteknik utgör testområden.
Demonstratormetoden användes under arbetet. Denna innehåller
kunskapsnoden som utvecklas inkrementellt samt verktyg och arbetsyta för
att stärka samarbetet mellan projektdeltagarna. Alla inblandade från
näringsliv och universitet deltager från start i arbetet.
Nyckelord: Kunskapskommunikation, företagssamverkan,
demonstratormetod, kunskapsnod, world wide web, modellering,
användargränssnitt.
Lunds Universitet, KBS-Media Lab.
[top]
"The industry as well as other parts of social life is facing a gigantic
paradigm shift. This shift is characterized by the improvement of the art of
communication following the art of writing (2500 b.c.) and the art of printing
(1400 a.c.). The ongoing change process is best managed by the industry and
academia together. Information Technology, IT, is used both in the ready made
systems we develop but also in the actual process of the design and development
of them. We must together climb a ladder of maturation which can be
characterized as;
- no knowledge about possibilities with IT (advantages unknown)
- interest arise but no action (we believe in usefulness but lack insight and competence)
- interest is turned into action (we integrate IT but in a sporadic and
unsystematic way)
- action (IT is integrated in the system development process)
It is easy to get frustrated as we are confronted with the paramount
technological development speed. This development will be even more accelerated
as the globe shrinks to a global village with much higher utilization of
available human brain resources. The visible progress due to introduction of
enabling information technologies is partly limited but the competence and deep
understanding of the problem areas has spread in wither circles."
(Christiansson, 1996b).
[top]
Kraven på effektiv kunskapskommunikation ökar dramatiskt när vi
ser de möjligheter som avancerad informationsteknologi erbjuder.
Enheten för Näringslivssamverkan vid Lund Universitet diskuterade
möjligheterna att på ett mera anpassat sätt än idag
erbjuda små och medelstora företag kunskap som producerats vid Lunds
Universitet. I diskussioner med KBS-Media Lab i maj 1995, formulerades
projektidén att bygga en näringslivsnod, Merkurius, som både
skulle tjäna som en sökbar kunskapskälla men även som en
kommunikationsyta mellan företagen och universitet.
KBS-Media Lab bidrager med teorier, metoder och praktik inom området
'kunskapskommunikation i de globala nätverken' samt har ansvar för
och genomför utvecklingen av Merkurius demonstratorn. För
närvarande deltager drygt 10 företag i projektet. Dessa kommer
från två områden nämligen Verkstadsteknik och
Livsmedelsteknik. Motsvarande institutioner företrädda av sina
professorer och lokal personal deltager från universitetets sida.
Resultatet blir en demonstrator med begränsat kunskapsinnehåll, men
som demonstrerar hur en kan fungera, hur den kan byggas och vidareutvecklas.
[top]
Texten i kapitel 3. är hämtad från Merkurius hemsida på
adressen
http://delphi.kstr.lth.se/kbs/projects/merkurius.html.
Merkuriussystemet själv och dess arbetsyta finns på adressen
http://milvus.kstr.lth.se/merkurius.
Denna del kan man endast nå om har om man har användaridentitet och
passord tillhörigt projektet.
[top]
Lunds universitet och Högskolan i Kristianstad avser att utbilda i
användningen av IT som arbetsredskap och att genom IT underlätta och
effektivisera kunskapsöverföringen mellan å ena sidan
högskola och universitet och å andra sidan näringsliv och
gymnasieskolor.
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling (KK-stiftelsen) har
beslutat att lämna ekonomiskt stöd till tre särskilda delprojekt
inom ramen för den ovannämnda satsningen, nämligen
.....
delprojekt "Lunds Universitets näringslivsnod - Merkurius" (en pilotstudie
i syfte att med IT bygga upp ett sök- och kommunikationssystem för
att ge företag tillgång till datorlagrad kunskap, kontakter,
rådgivning, etc från Universitetet på ett
lättillgängligt sätt. Pilotstudien omfattar
ämnesområdena livsmedels- och verkstadsteknik). (Dnr 2343:I/95):
[top]
Att med hjälp av IT bygga upp ett sök- och kommunikationssystem
för att ge företag tillgång till datorlagrad kunskap,
kontakter, resurser, stöd och rådgivning från Lunds
Universitet på ett lättillgängligt och
efterfrågevänligt sätt.
[top]
Inom näringslivet finns den kanske största tillväxtpotentialen
inom de små och medelstora företagen. Lunds universitet har en
utomordentligt viktig roll som utvecklingsmotor, vilket såväl
regering som riksdag påtalat.
[top]
Det kan konstateras att omfattningen av samverkan mellan högskolan och de
små och medelstora företagen är mycket liten. En av orsakerna
är högskolornas bristande förmåga att utforma sin
information efter ett användarperspektiv. Merkurius kommer att utveckla
och konkret visa metoder för hur kunkapskommunikationen mellan små
och medelstora företag och universitetet dramatiskt kan
förbättras.
[top]
Koppling mellan praktik och teori åskådliggörs i så
kallade demonstratorer. Dessa är system som användes för att
tillsammans med slutanvändare generera, fånga, utvärdera,
kommunicera och implementera idéer i en iterativ process. De bygges
på dynamiskt och liknar mer och mer den slutliga prototypen.
Demonstratorn fungerar således även som ett kommunikationsinstrument
och som ett stöd under själva forskningsarbetet.
[top]
Resultat redovisas i rapport som riktar sig både till personer med viss
IT bakgrund men innehåller även en populärvetenskaplig del.
Systemet själv utgör även resultat och kan nås på
Internet. Artiklar och bidrag till konferenser skrives även kontinuerligt.
[top]
Projektet har nummer KKS 2343:I/95
Start- och slut datum : 1996.04.01 - 1998.12.31
Projektledare:
- Anita Frankel, Industrial Liaison, Lund University
- Per Christiansson, KBS-Media Lab, Lund University
Researcher(s):
- Uno Engborg, Researcher KBS-Media Lab
- Fredrik Stjernfeldt, Researcher KBS-Media Lab
- Katarina Lans, Industrial Liaison
Co-op partners:
- Petr Dejmek, Prof. Food Engineering, Lund University
- Jan-Eric Ståhl, Prof. Dept of Production and Materials Eng., Lund
University
Company Co-op partners:
- Sten Newman, Rolf Rantzow, Idéverkstaden, Tyringe (10 companies)
- Lars-Åke Ståhl, Görel Hagelin, Ystads Kommun (5 companies)
Grants/Budget/Financiers:
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling (KK-stiftelsen)
1995/96 800.000, 1996/97 550.000, 1997/98 250.000 SEK. (Total 1.600.000 and
720.000 for KBS-Media Lab)
[top]
Här skall endast kort redogöras för hur vi på KBS-Media
Lab ser på begreppet kunskapsnod.
Från (Christiansson, 1996b)
"A Knowledge Node is not an expression that you find in Merriam Webster's
dictionary. It is merely a collective term for a new artifact that we are
designing.
A knowledge node with our definition is a virtual artifact which
- gives access to distributed computer stored knowledge
- provide a communication surface between people
Certain characteristics are provided by the knowledge node
- adapted multimedia interfaces to the users,
- high accessibility and security,
- space independent access,
- real-time to time independent personal communication support with common computerized work spaces
- a container to the final system under development and a living common
distributed working area, which later can be used for system maintenance.
A node is usually referred to as a point. In this case the knowledge node can
be seen as a connecting point in the DKN. One to several persons who belong to
different knowledge domains, se figure 1 (3), can access it independent of
space and time. The application information do not have to flow through the
node but it could be just agents controlling the access to connected knowledge
containers.
Figur 1 The Knowledge Node can be regarded as a meta knowledge
container and access control mechanism."
|
[top]
Huvudresultaten från Merkurius projektet är;
- Öppna en kanal mellan näringslivet och universitet
för kunskapsutbyte samt skapa verktyg och språk för denna process
- Demonstrator för att visa hur en kunskapsnod för Lunds Universitet
med företagare som huvudmottagare kan utformas.
- Huvudfunktioner är kunskapsåtkomst, kunskapsinläggning och
kunskapskommunikation i en dynamiskt system (system som kontinuerligt
förändras och tillföres ny kunskap - 'lärande').
- Redovisning för hur en sådan kunskapsnod kan utvecklas och i vilka
riktningar den kan vidareutvecklas
- Demonstratorn utgör ett fungerande avstamp för vidare dynamisk
utveckling av kunskapsnoder. Noden fylles efterhand med kunskap
- Motivera att resurser och motiv för att skapa och utveckla en
kunskapsnod avsättes.
- Bidraga generellt till att öka förståelse för
pågående förändringsprocess och få till stånd attitydförändringar.
Nedan listas några ämnesområden och frågor som belyses
:
- Design av gränssnitt mot användarna
- Hur kan frågor ställas?
- Hur sker sökning - top-down hierarki på hög nivå
kombinerat med bottom-up sökning (exempel fritext sökning). Verktyg
för detta
- Hur skall resultat presenteras?
- Vilket är datainnehållet (text, bild, film, ljud, etc.) annat
senare
- Tidsaspekter. Från direktåtkomst till anvisning av kontakter med
kompetenta personer (på universitet eller extern person)
Ge 'komplett' svar på olika nivåer. Kan innebära
'kunskapsområde zzz är ej belyst här men bör vara av stort
intresse)
- Tillgång till vokabulärer och termlistor
- Förslag till användarmodeller (profiler )
- Merkurius artefaktens uppgifter
- Svara på frågor om var kunskap finns i en logisk
kunskapsrymd
- Samla frågor i exempelvis en FAQ. Dessa bör även vara
intressanta för forskarna för att samla erfarenheter om vilka behov
som finns (forskning, utbildning)!
- Logga hur Merkurius användes
- Representation och strukturering av kunskap så att den kan
anges exempelvis med nivå, kompletthet och domain referens (se figur
12)
- Garantera kvalitet på svar (ansvarig utgivare anges i
källan)
- Samla vokabulär er (industrins 'språk') och länka till
avdelningarnas språk
- Indexeringsmekanismer (vad skall indexeras)
- Hantera länkar till lokala kunskapsbaser vid institutionerna
- Ge anvisningar för hur huvudformat för kunskap kan se ut
(container format, navigationsverkyg, nödvändiga sidouppgifter,
etc.)
- Kunskapsinläggningsfunktioner (format och märkning,
anvisningar för hur kunskaps kan läggas in)
- Inläggning och skydd av kunskap
- Avdelningar lägger själv in kunskap (NÄRA
källan)
- copyright frågor behandlas ej särskilt i projektet men
erfarenheter från pågående verksamheter runt jorden
beaktas.
Copyright frågorna är av stort intresse i
fortsättningen
- Förslag till underliggande struktur och koppling till andra
resurser vid Lunds Universitet
[top]
Följande totala tidplan och resursfördelning för projektet
gäller, se figur 2.
Figur 2 Medelsförbrukning under projektet
|
[top]
[top]
Demonstratormetoden
har designats och utvecklas vid KBS-Media Lab. Metodens huvudegenskaper är
att;
- ge en plattform för systemutveckling där praktik och
forskning båda finns representerade
- tillsammans med slutanvändare generera, fånga, utvärdera,
kommunicera och implementera idéer i en iterativ process
demonstratorn byggs dynamiskt och liknar efterhand mer och mer den
slutliga prototypen, (incremental prototyping)
- demonstratorn även fungerade som ett kommunikations- och
arbetsyta och som ett stöd under själva forskningsarbetet.
De som är involverade i framtagningen av demonstratorn har olika
kompetenser. Deltagarna skall ha ett stort intresse av projektet och gärna
även vara öppna för nya idéer, associativt tänkande
och se både helheter och detaljer. Exempel på bred
kompetenssammansättning i demonstratorprojekt;
- användare som känner tillämpningsområdena väl
- användare som skall vidareutveckla och vidmakthålla systemet
- systemvetare
- gränssnittsdesigners
- kunskapsstrukturerare
- organistionsvetare
- kommunikation på tillämpningsnivå
- kommunikation på systemnivåer
- etc.
[top]
Under faserna genomföres huvudsakligen följande moment, se figur 3;
Figur 3 Demonstratorutvecklingens fyra huvudfaser. Ekonomiska resurser
för projektet är även skissade.
|
Fas 1:
- initiell konceptuell modellering av användargränssnitt och
kunskapsstrukturer,
- modellering av arbetsyta att användas under utvecklingsskedet (denna
övergår senare i fas 4 till en skötsel, underhåll- och
vidareutvecklingsyta).
- implementering av ett par typiska kunskapsområden med redovisning av
kunskapsstrukturer och gränssnittsfunktioner,
- öppna kanaler för ständig feed-back och förändring i
dialog inom gruppen.
- utbildning av deltagare för att kunna arbeta med IT-verktyg under
projektet
Fas 2:
- demonstratorn skall nu kunna användas i sina huvudfunktioner av
tilltänkta slutanvändare. Dessa skall kunna fylla på med ny
kunskap,
- åtkomsts- och presentationsgränsnitt förfinas i dialog och
feedback inom gruppen
- förslag till övergripande strukturer för och representationer
av kunskap redovisas. Generella 'klassifikations-domän strukturer'
redovisas för sig i systemet.
- utvärdering av fas 1 och fas 2
Fas 3:
Figur 4 The relation between Requirements and Model Performance. From
(Christiansson, 1995)
|
- Systemets funktioner, egenskaper, strukturer (form) fastlägges
- Kunskapsrepresentationer och strukturer fastlägges
- Mjukvaror för gränssnitt och kunskapsbaser fastlägges
- Systemet bygges ut (system och arbetsyta) för att kunna möta fas 4
som innehåller uppskalningsprocessen av systemet till ett
produktionssystem. Fas 4 är i detta fall ett eget projekt.
- fortsatt erfarenhetsinsamling från användning
(kunskapsåtkomst och kunskapsinläggning)
- Designcykeln visas funktionellt i figur 4.
Fas 4:
I detta projekt ingår ej fas 4 där demonstratorn transformeras till
ett fullfjädrat produktionssystem.
Anledningen till detta är bl.a. att utveckling av en kunskapsnod riktad
mot företag är en del av en mycket komplex process där flera
andra komponenter ingår. Dessa är av både strategisk natur
på universitets och nationell nivå samt beroende av integrering av
besläktade projekt (distansutbildning av studenter, relationer till
bibliotek, kursnoder mot industri, universitetssamverkan etc.)
[top]
Figur 5 As we scale up our 10 year old one-user systems to globally
accessible systems we encounter a row of scale effects. (Christiansson,
1996b).
|
Ett antal specifika funktioner hos det system som skall implementeras i
stor skala blir avgörande för hur väl detta kommer att fungera
och användas, se figur 5.
Flera av dessa funktioner hanteras enklare under de tidigare faserna under
arbetet med demonstratorn. Dock skall alla funktionerna beaktas från
början.
- uppdateringshjälpmedel (förändra/skapa nya gränssnitt,
databasstrukturer, systemkonfiguration)
- åtkomstbegränsningar i tid och rum (åtkomst till nät,
nätkapacitet, självklara användargränssnitt
- säkerhet mot otillåten åtkomst
- systemstillestånd
[top]
[top]
I
kapitel - 5.1 Vad är 'Demonstratormetoden', poängteras vikten av att
ha en brett kompetensmässigt sammansatt grupp i demonstrator arbetet.
Deltagarna är både slutanvändare, forskare, designers,
systemerare, blivande system administratörer, universitets skapare av
hjälpmedel för kontakter med näringslivs, etc.
Som framgår av denna rapport är det svårt att enkelt
sätta deltagarna i enskilda slutna kompetensfack (exempelvis tekniker och
användare) om inte lägger in mycket vidare definitioner än
normalt. I stället har deltagarna överlappande kompetenser inom
kunskapsområden som;
- Kunskapsstrukturering.
- Modellformulering.
- Modellering.
- Praxis.
- Gränssnittsdesign.
- Klassifikation.
- Fysiska datornätverk.
- Systemkunnande.
- Programmeringskompetens.
- Projektledning.
- Näringslivssamarbete och kontaktskapande.
- Juridiska och immaterialrättsliga frågor.
Figur 6. Demonstratorn utvecklas från idé till produkt och
skalas upp via 3 faser där alla deltagarna i projektet deltager.
|
I figur 6 visas hur Merkurius demonstratorn utvecklas under projektet
gång. Det slutliga systemet blir mer och mer likt slutprodukten. Den
arbetsyta som finns i de tidigare faserna omvandlas gradvis till en yta
där skötsel och underhåll och vidare utveckling sker.
En grundläggande idé med demonstratormetoden är att det team
som designar och utvecklar Merkurius innehåller representanter för
slutanvändarna redan från start.
[top]
Figur 7 För att spara tid och att kunna möta nya IT-resurser
som utvecklas måste kunniga bedömningar göras av den
långsiktiga framtida utvecklingen och förändringen av
arbetsmetoder och organisationer.
|
En princip som vi tillämpar är att dröja så
länge som möjligt med upphandling av mjukvarusystem, se figur 7.
Detta beror på
- den snabba utvecklingen inom både systemutvecklingshjälpmedel och
nättjänster
- utvecklingen av globala objektorienterade system (Java är en start)
- demonstratormetoden tillåter detta eftersom mycket arbete lägges
på de konceptuella och långsiktiga arbetet
För att tillåta denna 'is i magen' attityd krävs att gruppen
besitter hög kompetens och visionära insikter.
[top]
Det kommer att bli allt vanligare att man kan köpa kunskap på
nätet på olika nivåer. Det man kommer att köpa är,
- kvalitetsmärkt kunskap
- filtertjänster för att söka den kunskap man är ute
efter.
Dessa kan vara i form av kvalitetsmärkt brokerverksamhet (kunniga
personer), automatiska agenter som lär av ditt beteende och
önskemål (Lagerstedt et.al., 1996), lägga ut sökuppdrag
till speciella företag eller i projekt.
I det globala Dynamiska Kunskapsnätet, DKN, (Christiansson, 1992) kommer
nya mekanismer för kvalitetsmärknings och kunskapskommunikation att
utvecklas. Kvalitetsmärkning kan ske på olika sätt;
- på det gamla sättet med filtrering genom editorial boards,
remissförfarande, disputationer, etc.
- ingen alls genom att du kan publicera dig på nätet imorgon
utan några filteringsprocesser än de lagar som finns om
(upphovsrätt, förtal, etc.)
- genom att till en kunskapsenhet hänga referenser och recensioner
från feedback (som bör vara tillgänglig från
kunskapsenheten).
- genom att som tidigare kontakta kompetenta personer eller gå
till deras externa information (hemsidor idag) för att man vet att dessa
har kompetens och därmed tillförlitlighet.
- genom att lära upp en personlig agent att utföra
tjänster till dig och efterlikna ditt beteende (hur du sökte, i
vilken kontext du befann dig, problemområde, uppdaterad kompetensprofil
(man lär sig ju efterhand mer och mer).
[top]
Figur 8. Samverkansytor inom Merkuriusprojektet.
|
[top]
Figur 9. I demonstratormetoden samverkar ett brett sammansatt team med
minimum av formell styrning.
|
Den ideala nivån för 'styrning' i demonstratormodellen ligger
underst i figur 9. Detta kräver också att alla har tillgång
till grundläggande elektronisk nätkommunikation.
[top]
[top]
I takt med att mer och mer datorlagrad kunskap göres tillgänglig i
det så kallade Dynamiska Kunskapsnätet, DKN, (Christiansson, 1992)
kommer snabbt krav att ställas på de logiska vyer via vilka man
når kunskapen och hur kunskapen definieras, paketeras, lagras och
göres åtkomlig, se figurerna 10 och 11.
Figur 10. Principskiss över relationerna mellan
kunskapsdomäner, kunskapsrepresentation, lagring - paketering och
kommunikation mot Merkurius.
|
Figur 11. Exempel på innehåll i kunskapsdomäner,
kunskapsrepresentation, lagring, paketering och
kommunikationförstärkning i Merkurius. Det är viktigt att
relationen mellan näringsliv och universitet på de olika
nivåerna kan relateras till varandra på ett explicit sätt.
|
I figur 12 skissas en indelning med tre möjliga gränssnitt mot
Kunskapsdomänerna.
- Kunskapsnivå från färdigfiltrerad till hög
nivå (utan möjlighet till djupare förståelse). Från
färdiga entydiga svar (cases, ögonblicksbilder med giltighet i
år till decennier)) till djupt liggande first principles med lång
giltighet (100 tals år). Se även (Christiansson, 1995).
Kunskapsnivån anges på något sätt i generella termer
och i relation till mottagare (mänskligheten vet inte mer om detta
område, denna kunskap har använts i bl.a. dessa angränsande
domäner, denna nivå passar viss grovt angiven användbar
kompetensprofil etc.)
- Kompletthet. Hur komplett är kunskapen som presenteras.
- Anvisningar till icke datorlagrad kunskap
- Hur definieras avgränsningen av kunskapsmängden
- Är det lönt att överhuvudtaget söka i noden istället
för att gå via dagens kanaler?
- Domän. Vilka domäner täcker kunskapen. Hur
klassificeras domänen?
- Domäner förändras och nya tillkommer.
- Termer och begreppskataloger kan ge hjälp att snäv in domän.
Sökningen i sig kan även lära användaren mer om olika
domäner vilket ökar kunskapen hos mottagaren.
- Det är bättre med mångfald i begreppsvärlden under ett
pågående stort globalt värderingsskifte (paradigm skift).
På detta sätt underlättas de tvärvetenskapliga och
tvärfackliga kanalerna (friare associationer i det Dynamiska
Kunskapsnätet, DKN).
Figur 12 Åtkomst av kunskap via tre facetter (Kunskapskuben) med
tre facetter. för att nå (märka ?)datorlagrad kunskap.
|
[top]
KBS-Media Lab har definierat fyra 'kunskapsägare' i våra modeller,
se figur 13 (Christiansson, 1995):
- Personlig med förvaring i huvudet och personlig kunskapsbank i dator.
Den senare kan liksom fysiska artefakter ha ett längre liv än
personen själv
- den externa delen kan vara personliga websidor
- den interna är mina egna anteckningar, bilder, texter, verktyg,
kunskapsnätverk etc.
- en del av min kunskap låter jag ingå i olika projekts interna
kunskap
- Projekt eller företagskunskap förvars i deltagares huvuden och i
projektens kunskapsbaser.
- den interna delen innehåller bl.a. affärsstrategier och intern
kommunikation
- den externa täcker public relations (goda exempel, kompetensprofiler,
kommunikation mot potentiella kunder, tjänster etc.)
- en del avsättes till mer eller mindre globala projekt som
branschgemensam kunskap, brokerverksamhet, etc.)
- Global kunskap är t.ex. publika bibliotek, universitetsproducerad
kunskap, etc. som äges av oss alla.
Figur 13. The relation between internalized and externalized knowledge
for the personal, project, and global levels, from (Christiansson, 1995)
|
[top]
Figur 14 visar hur vi inom en kontext modell arbetar med modeller över
användare. tillämpningar och verktyg (oftast IT baserade) och hur vi
arbetar med två delmodeller dessa med vardera, en mera statisk produkt
modell och en dynamisk processmodell.
Från (Christiansson, 1995) citeras:
"
Figur 14 Outline of needed models to set up a 'complete' building
process environment....... "
|
[top]
[top]
Det
har påpekats tidigare att Merkurius projektet både syftar till att
utveckla en demonstrator som kan skalas upp och vidareutvecklas under
användning samt att utveckla den teori för demonstratorutveckling som
sedan flera år användes i projekt vid KBS-Media Lab.
En del av FoU arbetet innebär att skapa användarmodeller som kan
användas både under utveckling och användning av Merkurius.
Användarmodellerna finns mer eller mindre explicit uttryckta i
demonstratorn för att effektivisera kommunikationen mellan utvecklare-
forskare och slutanvändare.
Användarmodellen i datorn, delvis från (Lagerstedt et.al., 1996),
bör så gott som möjligt spegla de olika användarna
- intressen
- erfarenheter
- fysiska och psykiska förutsättningar
- utbildning
- etc.
Vår erfarenhet visar att projektledare i demonstratorprojekt ofta har
mycket blandad erfarenhet av de nya avancerade IT-verktyg som i allt snabbare
takt växer fram.
För att effektivt kunna kommunicera under arbetet krävs att alla
användare har eller bibringas erforderlig kompetens;
- förståelse för den globala
förändringsprocessen (globalisering, nya sökmekanismer för
kunskap, anpassade användargränssnitt, ny former för
kunskapshandel, glidning mot projekttänkande med mer eller mindre
temporära organisationsstrukturer, empati[121] för alla typer av personliga begåvningar och
ej bara logisk,
- erfarenhetsförmedling från de som redan mycket
använder de nya verktygen
- kunskap om hur epost (email) användes
- kunskap om hur World Wide Web, WWW , kan och kommer att
användas
- översiktlig kunskap om vad som händer i systemen under de
funktioner man använder i gränssnitten
[top]
Behov har uttryckts om en snabbkurs i de generella IT-verktygen för
kommunikation och gränssnittshantering.
Denna kurs på cirka 4 timmar plus egna övningar är öppen
för alla i projektet som ej behärskar dessa fundamenta.
Ett frågeformulär går nu ut där
intresseförfrågan sker liksom synpunkter på innehåll kam
kommenteras. Utskicket visas i figur 15.
Figur 15. Frågeformulär som sändes ut före den
kortkursen om generella datorverktyg att användas i utvecklingsarbetet.
|
Kursinnehåll: med övning och exempel.
[top]
I
detta kapitel visas demonstratorns nuvarande status.
En 'system' och 'arbetsyta' har etablerats. Liksom ett söksystem för
fritextsökning i demonstratorns alla texter.
Figur 16 visar ingången till 'System'
Figur 17 visar ingången till 'Arbetsytan'
Figur 16. Hemsidan för Merkuriusprojektets Systemdel.
|
Figur 17. Ingång till Merkurius systemets arbetsyta.
|
[top]
Figur 18. Verkstadstekniks kunskapsområden
|
De två tillämpningar som diskuterats fram är
- Skärande bearbetning
- Process och stansverktyg (ev chuck också)
[top]
Figur 19. Livsmedelsteknik vid Lunds Universitet. Hittills inlagt
är Kåre Larssons bok (Larsson & Furugren, 1995).
|
Tillämpningar ännu ej bestämda.
[top]
Följande verktygspanel finns idag i en egen list (ram) nedtill på i
både system och samarbetsyta (arbetsyta), se figur 20.
- Listor över deltagare med klickbar eposet och epost till hela gruppen
- Möjlighet att koppla upp videokonferens
- Hjälpfil/instruktioner
- Länkar till relevanta www servrar
Figur 20. Det finns ett antal verktyg som designgruppen kan använda
för att underlätta kommunikation och användning av Merkurius.
|
[top]
Det söksystem som implementerats är baserat på Excite mjukvaran
och modifierad för att ingå sömlöst i Merkurius.
Automatisk indexering sker med jämna tidsmellanrum.
Boolesk AND sökning kan göras och svaren är relevansordnade med
de mest relevanta svaren (med hänsyn till sökorden) överst. Se
figur 21.
Figur 21 Fritextsökning i Merkurius kan ske med hjälp av
sökmotorn Excite viken är implementerad i systemet. Indexering sker
endast inom Merkurius-systemet.
|
[top]
Tidplan och uppföljning planeras läggas ut i 'Arbetsytan' när
alla deltagare har tillgång till www-klienter.
Tidplanen är endast detaljerad för första budgetåret.
Presentationsformen av tidplanen inom projektet kommer att se annorlunda ut
än nedan
Figur 22. Detaljerad tidplan för första budgetåret av
projektet. (Annan layout inom projektet)
|
Tidplanen i figur 22 åskådliggör tidplanen som
återfinnes i tabellform nedan. Hittills genomförda moment är
även medtagna. Färdig-tidpunkter anges.
1995/96
Förberedande aktiviteter (före april 1995) vid Enheten
för Näringslivssamverkan och KBS-Media Lab.
01.06.95
Formulering av ett tänkbart kunskapsnodsprojekt, diskussioner
21.11.95
Diskussion om organisering och deltagare i projektet
12.12.95
Diskussioner med Prof. Peter Dejmek, Livsmedelsteknik
Skrivning av ansökan
Företagskontakter
Projektplanering
12.04.96
Jan-Erik Ståhl, Jörgen Ivarsson x: Inledande konceptuell
modellering av Merkurius 'System', verkstadsdelen
(KBS-Media Lab och Mekanisk Teknologi).
--.4.95
Konceptuell modellering av Merkurius 'Arbetsyta'
17.4.96
Första mötet i verkstads gruppen. Mötet tog plats
i Tyringe.
(Möten dokumenteras i 'Arbetsytan' under 'Mötesprotokoll'
--.5.96
Val av dator- och mjukvaruplattformar
28.5.96
Inläggning av Kåre Larssons lärobok inom
Livsmedelsområdet. påbörjas (ej löst med copyright
på bilder, medförfattare). (KBS-Media Lab.)
--.6.96
Implementering (KBS-Media Lab) av de första
konceptuella modellerna i Merkurius (http-server på Unix plattform,
och persondator med www-klient)
21.8.96
Möte med verkstadsgruppen i Lund. Praktisk visning
vid Mekanisk teknologi och KBS-Media Lab. Olika IT-hjälpmedel
för bl.a. videokommunikation, grafisk interaktion och elektroniska
mötesrum demonstrerades.
26.8.96
Eventuellt samarbete med TNC. Kontakter har tagits.
4.9.96
Det beslutas den 21.8.96 (vid möte i Lund) att
verkstadsgruppen skall lämna in förslag till
önskemål på användargränssnittets utseende
och funktion, se figur 23,
- hur vill du ställa en fråga/söka efter kunskap?
- hur vill du ha svaret presenterat (innehåll,
interaktionsmöjligheter)
- hur skulle du vilja lägga ut en fråga med problembeskrivning
- hur vill du bidra till kunskapsbanken med din egen kunskap (text,
bilder/klickbara, berättelse, filmsnutt, formel etc.
Figur 23. Underlag till Verkstadsgruppen i Tyringe vid möte den
21.8.96 på Mekanisk Teknologi och KBS-Media Lab inför
idégenerering användargränssnitt.
|
5.9.96
Offertunderlag för centraldator Tyringe förmedlas av
KBS-Media Lab till Krister Wictorsson, EW-Elektronik
12.9.96
Första mötet med Livsmedelsgruppen i Ystad.
Beslöts att lista över frågeställningar skall lämnas
in till ENS.
18.9.96
Upphandlingsunderlag för PC i Tyringe tas fram av
Verkstadsgruppen i samarbete med KBS-Media Lab
-----Planerade aktiviteter---efter den
14.9.96-----
-----Förslaget diskuteras och revideras i
gruppen-----
---Arbetet i demonstrator projektet genomföres allt mera i
nära kontinuerlig ---
---samverkan i gruppen m.h.a. IT-stöd anslagstavla och konferensyta ---
11.9.96
Presentation av insamlad information (text, bilder, film, ljud,
etc.) för de två första tillämpningarna i
Verkstadsgruppen.
26.9.96
Lista över frågeställningar från
företagare i Livsmedelsgruppen lämnas över till ENS.
27.09.96
Inläggning av tidplan och uppföljning i Arbetsytan i
form av tabell. (KBS-Media Lab)
30.09.96
Frågeställningar från
Livsmedelsgruppen lägges på anslagstavlan. (Ger bl.a.
svar på vilken typ av frågeställningar företagen har
idag).
30.09.96
Verkstadsgruppen inkl. Mek.Tekn. lämnar in material
till de två tillämpningsexemplen 'skärande bearbetning' och
'press- och stansverktyg' ev chuck också (se 11.9.96)
30.10.96
Installation av nätansluten centraldator i Tyringe,
Idéverkstan, för verkstadsgruppen. Genomföres lokalt. Dessutom
ansluts denna samtidigt till Internet . Fast Internetanslutning skjutes
på framtiden.
02.10.96
Inläggning och användarintroduktion till
konferensyta (NEWS) för interna diskussioner i projektet.
Instruktion i anropssidan.
03.10.96
Kurs utvecklas för deltagarna om generella verktyg
för epost och www-access. Kortare Kursmaterial göres
tillgängligt på Webben. Kursen delas upp på ett tillfälle
för vardera Verkstads- och Livsmedelsgrupperna
04.10.96
Frågeställningar från Verkstadsgruppen
lägges på arbetsytan (anslagstavla/konferensen). (Ger bl.a.
svar på vilken typ av frågor företagen har idag).
--.10.96
Kurs Verkstadsgruppen . (Kursen ges den ?)
08.10.96
Kurs Livsmedelsgruppen. (KBS-Media Lab). Kursen ges i Lund.
14.10.96
Initiell inläggning av 2 verkstadsexempel i Merkurius.
Baseras på inlämnat material, (se 11.9.96). (Samverkan mellan
Mek.Tekn. och KBS-Media Lab.)
14.10.96
Mekanisk teknologi presenterar sina visioner och
idéskiss över begrepp och struktur för sina interna
kunskapsdomäner, kunskapsrepresentationer/typer,
kunskapspaketering och användningsområden/kontext. (se
figur 10,11). Diskuteras i gruppen.
14.10.96
Livsmedelsteknik presenterar sina visioner och idéskiss
över begrepp och struktur för sina interna
kunskapsdomäner, kunskapsrepresentationer/typer,
kunskapspaketering och användningsområden/kontext. (se
figur 10,11). Diskuteras i gruppen.
14.10.96
Idéer om hur domänöverlapp i kunskap kan
tydlig- och medvetandegöras Diskussion i gruppen. (Se figur 24)
Figur 24. Hantering av domänöverlapp
|
21.10.96
Förslag från deltagarna till ordlistor och lexikon
som kan länkas in mot Merkurius. KBS-Media Lab börjar lägga in
några exempel.
04.11.96
Mek.Tekn. och Livsmedelsteknologi tar fram förslag
(tillgängliga plus egna funderingar) till
ämnesområdesklassificeringar om möjligt i elektronisk
form (ev. som länkar i WWW.
04.11.96
UB2, KBS tar fram förslag till generella
ämnesområdesklassificeringar om möjligt i elektronisk form
(ev. som länkar i WWW). Vad finns vid andra universitet i världen.
14.11.96
Revidering av kommunikationsverktyg diskuteras
18.11.96
Förslag till hur immaterialrättsliga frågor
skall hanteras i Merkurius. ENS.
25.11.96
Inläggning av lista över kontaktsekreterare vid
Lunds Universitet. (KBS-Media Lab). Lista från ENS.
27.11.96
Initiell inläggning av 2 livsmedelsexempel i Merkurius.
Baseras på inlämnat material, (Samverkan mellan Livsmedelsteknik.
och KBS-Media Lab.)
04.12.96
Rev. gränssnittsfunktion och -layout baserat
på kontinuerliga diskussioner inom Verkstadsgruppen inkl Mek.Tekn..
Önskemålen förverkligas och implementeras av KBS.
04.12.96
Rev. gränssnittsfunktion och -layout baserat
på kontinuerliga diskussioner inom Livsmedelsgruppen inkl. Livs.Tekn.
Önskemålen förverkligas och implementeras av KBS.
20.01.97
Förslag till hur forskare skall motiveras till att skriva
på en mera populär och för företager tillgänglig
nivå. Morötter och verktyg (exempelvis för deponering i
Merkurius). Alla i gruppen på LU.
03.03.97
Verktyg för sökning av kunskap klara för
fas1.
17.03.97
Verktyg för inläggning av kunskap klara för
fas1.
01.04.97
Kommunikationsverktyg klara för fas1.
02.05.97
Demonstratorn fas1 färdig med alla exempel
14.04.97
Utkast till statusrapport2 färdig
05.05.96
Arbetet med demonstrator fas2 påbörjas. Ev.
revidering av mjukvaruval.
--.05.97
Demonstrator fas2 färdig.
--01.98
Synpunkter samlas in under demonstrationer för vidare krets.
--03.98
Formulering av ev. fortsättningsprojekt
--05.98
[top]
Christiansson, P. (1992), Dynamic Knowledge Nets in a changing building
process, Automation in Construction 1 (1993), Elsevier Science Publishers B.V.
(pp 307-322).
Christiansson P. (1995), "Knowledge communication in the global network".
Position paper for the July 16-20 1995 Workshop on Research Directions in
Architectural Computing. Published as a Chapter in a book from KLUWER in June
1996.
Christiansson P.,(1996a), "Svensk byggforskning på Internet".
Byggforskning 6/95.
Christiansson P, 1996, "Knowledge communication in the building industry. The
Knowledge Node Concept." Construction on the Information Highway Bled'96
Conference. June 1996, (12 pp).
Lagerstedt R., Christiansson P., Engborg U. (1996), "User Models in Search and
Navigation Systems on the Internet". The American Society of Civil Engineering
(ASCE) Third Congress of Computing in Civil Engineering conference to be held
in Anaheim, CA, June 17-19, 1996.
Larsson Kåre, Furugren Bo, 1995, "Livsmedelsteknologi, kemiska grunder".
Avd för Livsmedlesteknologi, Lunds Universitet. (227 sidor).
Merkuriusprojektets hemsida
http://delphi.kstr.lth.se/kbs/projects/merkurius.html
[121] empathy: 1 : the imganative
projection of a subjective stateinto an object so tathat the object apperas to
be infused with it. 2 : the action of undertstanding, being aware of,
being sensitive to, and vicariously experiencing the feelings, thoughts, and
experince of another of either the past or present wiyhout having the feelings,
thoughts, and experience fully communicated in an objectively explicit manner;
also : the capacity for this.