[innehåll]

Gränssnittskonventioner

I de flesta av dagens grafiska användargränssnitt finns det ett antal standardelement. Använd dessa i så stor utsträckning som möjligt och uppfinn inte hjulet på nytt. Bland dessa element finns:
Menyer Används ofta för att göra något med ett redan markerat objekt. Kan aldrig skymmas av någonting, utom "pekaren"
Kryssknappar Ger användaren möjlighet att kryssa för flera val.
Radioknappar
Ger användaren möjlighet att välja en sak.
Fönster Innehåller andra objekt, som knappar och textfält.
Paletter Flyter ovanpå fönster. Kan användas som verktygslådor i ritprogram, status fönster i kommunikationsprogram med mera. Paletter kan innehålla ikoner, knappar och textfält, precis som fönster.
Textfält Används för att skriva text i.
Rullbara textfält Används för att skriva längre texter i för t ex ordbehandling.
Pekare (markör) Är den virtuella motsvarigheten till musen. Kopplingen mellan musen och pekaren får aldrig brytas enligt Apple design guide-lines. Utseendet på pekaren kan kommunicera vad man kan göra, t ex vänta (badboll eller klocka), rita fyrkanter (hårkorset i HyperCard)..
Ikoner Små bilder som man kan dubbelklicka på, släpa omkring och markera. Används t ex för att representera filer i findern. Man brukar skilja på tre olika typer av ikoner (Gustafsson N-E, 1991);
  • avbildande (dokument, applikation,...)
  • symboliska (papperskorg, mailbox...)
  • abstrakta ( vars mening man måste lära sig, t.ex. MacOS systemtillägg avbildas som en pusselbit)


[innehåll]